Vertrouwen van de jongere:
- Vertrouwen van de jongere is een voorwaarde tot een goed hulpverleningsplan. Een laagdrempelige benadering is daarin belangrijk. Een jongeren coach is hier de aangewezen persoon voor. Een laagdrempelige benadering is belangrijk om een goede vertrouwensband op te bouwen. De intake is zeer belangrijk; ga blanco het gesprek in. Kijk naar de jongere als geheel, hij of zij moet niet het gevoel hebben dat hulpverleners al beïnvloed zijn door gebeurtenissen uit het verleden. Wat wil hij, wat wil zij, moet het uitgangspunt zijn.
Aanwezigheid bij casusbespreking :
- De jongere is eigenaar van zijn problemen en hulpverleningsplan en zal, als hij of zij dit wenst, aanwezig moeten kunnen zijn bij de casusbespreking. Hij of zij moet daarbij, indien gewenst, een vertrouwens persoon mee moeten kunnen nemen
Gegevensdeling moet pas plaatsvinden als er voldoende vertrouwen is opgebouwd. Het is belangrijk dat de jongere het gevoel heeft dat hij of zij serieus genomen wordt en dat er niet óver hem of haar gepraat wordt maar mèt hem of haar. Een open benadering geeft de jongere het gevoel dat hij/zij serieus genomen wordt en zelf invloed heeft op zijn of haar hulpverleningsplan. Dit zal zijn of haar veranderingsbereidheid vergroten.
Preventieve aanpak:
- Om het risico tot vroegtijdige schoolverlating en het ontbreken van een startkwalificatie te voorkomen zou vroegtijdige signalering en ondersteuning van zogenaamde risico leerlingen wenselijk zijn.
- Deze risico leerlingen zouden vroegtijdig herkend en gemonitord moeten worden. Het voortgezet onderwijs, mentoren, jongerenwerk, wijkcoaches zouden hier een belangrijke taak in kunnen vervullen.
De BAS wil graag benadrukken dat voorkoming en dus een preventieve aanpak van vroegtijdige schoolverlating belangrijk is. Het nader onderzoeken naar mogelijkheden van een preventieve aanpak ziet de BAS als wenselijk en als BAS zouden we hierin graag betrokken worden.